Kliknutím na „Přijmout všechny soubory cookie“ souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem zařízení za účelem zlepšení navigace na webu, analýzy využití webu a podpory našeho marketingového úsilí. Další informace naleznete v našich Zásadách ochrany osobních údajů.

Vais: naše první kroky při přípravě projektu míří za vedením obce

Výstavbou komerčních zón, ve kterých využívá prvky modrozelené infrastruktury i obnovitelné zdroje energie se zabývá společnost Logport Development. Jak lze k logistickým centrům přistupovat udržitelně a proč je důležitá spolupráce developerů s obcemi, představil CEO společnosti David Vais na konferenci Bold Future. Čtěte rozhovor o jeho zkušenostech s udržitelným developmentem.

Loport Development se zabývá výstavbou logistických center, která jsou často obecně vnímána jako ne úplně udržitelná, přesto se tímto směrem ubíráte. Jak se k udržitelnosti ve svých projektech stavíte?

Logport staví multifunkční komerční zóny se zaměřením na městskou logistiku. Dovolím se ale zastat i konkurentů, kteří staví čistě logistická centra, protože ta jsou pouze důsledkem konzumního chování nás všech. Dokud si tedy budeme kupovat věci, které nepotřebujeme, logistická centra budou nezbytnou součástí naší infrastruktury. V Logportu se snažíme stavět tato centra formou udržitelných zón, ve kterých kombinujeme více funkcí tak, abychom co nejvíce snížili potřebu dalšího cestování. Zároveň se snažíme tyto zóny vytvářet v lokalitách, které již v minulosti byly využívané pro průmysl a teď jsou z nich chátrající, ne moc atraktivní lokality.

Jaké prvky modrozelené infrastruktury nejčastěji využíváte ve svých projektech?

V každém parku funguje speciální Logport Ekosystém, který se zaměřuje na alternativní zdroje energie. Od využití střech pro výrobu elektrické energie, přes retenční nádrže na dešťovou vodu pro splachování a zalévání zeleně až po vlastní studny nahrazující pitnou vodu z vodovodního řadu. Dále využíváme i zčásti zelené fasády na snížení energetické náročnosti budov a na přirozené ochlazování vnější teploty v parku. Samozřejmostí jsou rychlonabíjecí stanice pro elektromobily, napojení projektu na MHD a na místní síť cyklostezek.

Při realizaci projektů se zaměřujete na brownfieldy - je to pro vás výhodnější? Jaké benefity nebo rizika přináší využití těchto území?

Stavět na brownfieldech je mnohem složitější a komplexnější než na zelené louce. A to ve fázi povolování, infrastruktury i samozřejmě samotné výstavby. Nicméně my jsme nikdy netvrdili, že chceme jít nejlehčí cestou. Chceme jít cestou, která dává největší smysl nejen z pohledu developera, ale i občanů České republiky. A to je využití starých průmyslových zón pro nový development. Navíc se brownfieldy nacházejí ve velice atraktivních lokalitách velkých měst.

Jakým způsobem ve svých projektech Logport řeší energetiku? Vzrostl například zájem o obnovitelné zdroje energie?

Myšlenka založit Logport na využití alternativních zdrojů energie vznikla dávno před energetickou krizí současnosti. Ta nám pouze potvrdila, že využití maximálního množství obnovitelných zdrojů energie a snížení energetické závislosti na cizích zdrojích je správná cesta. Vidíme to  jednak na úsporách našich nájemců a jednak na poptávce po těchto prostorách. Zvyšující se náklady na energie totiž nyní řeší každý nájemce.

Jak díky většímu využití OZE vaši klienti ušetří?

Vyrobená elektrická energie ze solárních panelů na našich střechách pokryje 100 % nákladů při běžném provozu v dané jednotce. Tato vyrobená energie je pro nájemce zdarma. Z vlastních studen, které využíváme v projektu Logport Prague West na Pražském okruhu u Jinočan, jsme schopni pokrýt 100 % spotřeby pitné vody. Dešťovou vodou na splachování nahrazujeme 33 % pitné vody. Zelené fasády snižují okolní teplotu až o 3°C a jelikož fungují jako přirozený izolant, snižují energetickou náročnost budovy v nižších desítkách procent. Neumíme zatím vyčíslit dopad na uhlíkovou stopu, nicméně v pražském projektu máme napojení přímo na MHD z metra Stodůlky (sedm minut jízdy autobusem) a zároveň propojujeme cyklostezkami v našem parku (v délce jednoho kilometru) Středočeský kraj s Prahou. Tímto chceme motivovat jak nájemce, tak jejich zákazníky, aby tuto alternativu využili co nejvíce.

Jak vnímáte trend, kdy obce více využívají Zásady pro spolupráci s investory? Je to podle Vás směr, kterým se má výstavba ubírat?

Každý investor či developer využívá již zavedenou infrastrukturu v dané municipalitě. Zároveň každý větší development má dopad na dopravu, na kapacity sítí v dané municipalitě a i na běžný „provoz“ a život obyvatel. Proto je zcela pochopitelné, že mají obce právo na podporu od nás developerů. V zahraničí je trendem poplatek za rozvoj, který je určen dle koeficientu zohledňující lokalitu, nezaměstnanost, velikost projektu a tak dále. Je to fixní číslo, které je definováno zákonem. V ČR je tato dohoda ponechána na individuálním jednání mezi investorem a obcí. A to by se mělo změnit.

Jak konkrétně Logport řeší spolupráci a vyjednávání s obcí?

V každém chystaném projektu míří naše první kroky za vedením obce. A to už před akviziční fází. Chceme totiž vědět, jak obec funguje, co jí schází a čeho má naopak dostatek. Teprve na základě diskusí začneme vytvářet projekt. Tato příprava trvá měsíce a řešíme při ní každý detail. Od architektury, technického standardu a infrastruktury, až po výběr provozů, které mají nejnižší možný dopad na fungování obce. Nám to přípravu projektu sice prodlužuje, nicméně správné nastavení spolupráce s obcí zkracuje dobu povolování. Na konci tak náš projekt nejen že omezuje své negativní dopady na fungování obce, ale ve výsledku spíše zkvalitňuje život všem občanům.

< zpět na aktuality