Kliknutím na „Přijmout všechny soubory cookie“ souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem zařízení za účelem zlepšení navigace na webu, analýzy využití webu a podpory našeho marketingového úsilí. Další informace naleznete v našich Zásadách ochrany osobních údajů.

Energie můžete sdílet úplně stejně jako byty nebo auta, říkají tvůrci platformy Elektřina od souseda

Budoucnost energetiky leží v zužitkování přebytků a ve sdílení elektřiny podobně, jako to dělá platforma Airbnb s byty. Myslí si to představitelé české energetické společnosti FREE for YOU Lukáš Artur Vagner (zakladatel) a Marek Čekan (výkonný ředitel).

Vůči svým odběratelům zdůrazňují silný prozákaznický přístup, navrhli jim například praktický systém Energobanking, který funguje jako internetové bankovnictví pro energie. Nechtějí být však pouze dalším dodavatelem energií pro firmy a domácnosti, jako první proto začali rozvíjet platformu Elektřina od souseda, která zákazníkům umožňuje sdílet elektřinu a výrazně ušetřit.

Dnes zažíváme rozvoj možností energetiky a větší svobody spotřebitelů v rozhodování o zdrojích energie. Jak do toho vstupuje společnost FREE for YOU?

Čekan: Jsme dodavatelem energií – tedy elektřiny a zemního plynu. Zároveň vykupujeme přebytky a pracujeme s komunitním sdílením elektřiny prostřednictvím naší platformy Elektřina od souseda. Nechceme se poměřovat s největšími hráči na trhu, pro nás není hrdina ten, kdo po dlouholetém fungování slavnostně začne lidem posílat elektronické výpisy namísto papírového vyúčtování do schránky. Naším cílem je, abychom dokázali zákazníky oslovit jednak naším přístupem a také tím, že ti aktivní u nás mohou výrazně ušetřit  – zákazník u nás může mít energie třeba až zdarma, a to na principu slev za doporučení. Slevu vidí hned ve vyúčtování. Od začátku projektu jsme zákazníkům rozdali na slevách necelých 7 milionů korun.

„Zákazník u nás může mít na základě doporučení energie třeba až zadarmo, vše hned vidí ve vyúčtování v našem Energobankingu.”

Odkud se vzal název FREE for YOU?

Vagner: Název jde ke kořenům naší společnosti a je v něm obsažena volnost pro zákazníky. Náklady na energie jsou druhým největším nákladem českých domácností a to, že na základě doporučení od nás můžete mít energie až zdarma, je naše velká konkurenční výhoda. Neustále rosteme, krize nás mimo jiné naučila vykupovat energie a vybudovat platformu Elektřina od souseda, která je na práci s přebytky přímo postavená a umožňuje posílat nevyužitou elektřinu dalším odběratelům. Tedy je v tom volnost, jak s energií nakládat.

Jak v praxi funguje ono sdílení elektřiny na ose FREE for YOU jako dodavatele, vaší služby Elektřina od souseda a zákazníka, který má například solární elektrárnu na střeše?

Čekan: FREE for YOU je společnost, která funguje jako dodavatel energií, současně vykupujeme přebytky a umožňujeme svým zákazníkům sdílet elektřinu, což se vztahuje zejména ke sdílení elektřiny z domácích fotovoltaických elektráren. Prakticky to funguje tak, že když máte babičku třeba v Ostravě a vy žijete v Karlových Varech, kde máte střešní solární elektrárnu, máte možnost k babičce vyrobenou elektřinu naším prostřednictvím výhodně dostat. Propojení se řeší přes Energobanking, jako když někomu posíláte peníze na účet. Jediná podmínka pro využití služby je, že uživatel musí být naším zákazníkem.

Komunitní energetika v Česku začne oficiálně fungovat až od července 2024 s nově schváleným zákonem. Znamená to, že vy s tím pracujete už nyní?

Vagner: Komunitní energetika je teď velké téma, ale my s ní pracujeme už dlouhodobě. Nový zákon ke sdílení energií Lex OZE 2 je za mě stále ještě dost nejasný a realizace pro řadu lidí složitá. Myslíme si, že služby FREE for YOU, respektive Elektřina od souseda jsou o řád dál, protože dokážeme už dnes díky našemu technickému řešení sdílení v praxi realizovat. Energetika je obor, který se mění velmi rychle. To znamená, že je příležitostí pro menší dodavatele, jako jsme my, kteří se dokážou rychle zorientovat, změnit operativně službu a navrhnout zákazníkům nové produkty.

Jaký máte záběr, dokážete obsloužit jakékoliv místo v České republice?

Vagner: Ano, dokážeme obsloužit kteréhokoli zákazníka v ČR. To je zatím pro nás strop, protože legislativa v jiných zemích je různá a v tuto chvíli je pro nás zaměření na český trh stěžejní.

Čekan: Pro nás je klíčové udržet kvalitní zákaznickou péči i za předpokládaného růstu firmy. Proto nás zajímá zpětná vazba od lidí, kteří naše služby využívají, a rozhodně chceme, aby nám rostla spokojenost i ve vztahu k zákaznickému servisu. Naši zákazníci jsou po celé republice, nicméně z geografického hlediska víme, že základní centrum je pro nás aktuálně Praha a Střední Čechy. Kontaktní místa máme ve 100 obcích, kde máme styčnou osobu, kterou školíme pro prodej našich služeb v regionech. Zatím chceme uspět na českém trhu a nabídnout něco, co velkým společnostem chybí, to znamená především osobní přístup.

Jak jste na trhu vlastně dlouho? Čím jste si už prošli?

Vagner: V roce 2016 jsme projekt vymysleli a dostali licenci, rok jsme na tom pracovali a od roku 2017 jsme spustili oficiální provoz. Mezitím jsme uspěli na realitním trhu, naším hlavním zdrojem zákazníků byli lidé, které oslovovali realitní makléři při přepisu energií v nemovitostech. Fungovalo to dobře, ale velká část zakázek nám unikala, protože docházelo k přepisům na jiné dodavatele. Proto jsme se rozhodli, že v budoucnu chceme fungovat obecně jako partner pro přepis energií v nemovitostech a začneme dělat přepisy ke všem dodavatelům.

Čekan: Nyní bychom se rádi přesunuli více do online prostředí, abychom byli schopni prodávat naše služby i napřímo, nejen zprostředkovaně přes realitní makléře při nákupu nemovitostí.

Na vašem webu je vidět velká otevřenost, hned v úvodu uvádíte, jako hospodaříte s penězi. Rozhodli jste se tedy nic neskrývat?

Vagner: Je pro nás důležité ukazovat transparentně, jak s vydělanými penězi nakládáme. Více než 80 procent našeho rozpočtu jsou fakticky náklady na nákup energií, asi 9 procent jsou náklady na provoz a 8 procent je zisk, který vracíme zpět do oběhu do zlepšování našich technologií, služeb a udržení kvality zákaznického servisu. Jednu třetinu ze zisku navíc vracíme zákazníkům na slevách a za každý megawatt spotřebovaný našimi zákazníky posíláme korunu do dětských domovů.

Čekan: V energetice obecně je velká nedůvěra zákazníků – proto v České republice máme tři čtyři velké hráče, ve kterých lidé vidí silnou oporu. Z pozice menšího poskytovatele musíme bojovat a budovat si pozici důvěryhodného partnera. Firma FREE for YOU dlouho fungovala jen offline, tedy jako nabídka energií pro zájemce o nemovitosti. Já jsem ve firmě přes půl roku a za těch pár měsíců jsme udělali s celým týmem velký kus práce směrem do online prostoru, ať už je to web pro službu Elektřina od souseda, nebo nové webové stránky FREE for YOU, sociální sítě, psaní blogu o energetice, rozesílka newsletterů. Cílem je, aby člověk třikrát kliknul a věděl hned kdo jsme, kolik naše služby stojí a proč by se měl stát naším zákazníkem. Jednoduše, přehledně, transparentně. Zároveň chceme prostřednictvím newsletterů a blogů zákazníky trochu edukovat a podávat jim informace normálním jazykem bez odborné terminologie. To celé je mozaika, která nám pomáhá důvěru posilovat.

„V energetice panuje velká nedůvěra zákazníků k menším hráčům na trhu, o to větší motivací je pro nás fungovat transparentně a důvěryhodně.”

Zaujal mě ten příspěvek na dětské domovy. Proč jste se rozhodli směřovat podporu právě tímto směrem?

Vagner: Je to především proto, že já sám jsem v dětském domově vyrostl a chci prostřednictvím Nadace Veroniky Kašákové podpořit další děti, které ten vstup do života mají složitější. Můj vlastní příběh dokládá, že i když jste z chudých poměrů a na horší startovací čáře, můžete se vypracovat, pokud vám někdo dá pomocnou ruku. Ustavili jsme tedy mechanismus, že posíláme korunu za každou megawattu spotřebovanou našimi zákazníky. Částka každoročně roste, protože máme stále více zákazníků, a tedy větší odběr, což přináší i více peněz na charitativní účely.

Jak to máte se zákazníky, kolik jich aktuálně zvládnete obsloužit a na jaké číslo byste se ideálně chtěli dopracovat?

Čekan: Aktuálně připojených odběrných míst je zhruba 2 700, dalších 300 až 400 odběratelů čekají, aby se k nám mohli připojit. Tento rok jsme měli hodně zaměřený na to, jak služby pro zákazníky zlepšit, hodně jsme investovali. Příští rok je naším hlavním cílem udržet a zvyšovat kvalitu zákaznické zkušenosti a zároveň růst v počtu odběratelů. Ruku v ruce s tím půjde, že se budeme rozrůstat i jako zaměstnavatel.

Vagner: Dost jsme vyrostli na retailovém trhu a soukromém sektoru, nyní máme mezi zákazníky i obce a samosprávy, které mají třeba větrné elektrárny, bioplynky a ty poptávají především cenu a hlavně její návratnost. Důležité pro ně je tedy splnit nějaké stanovené kritérium. Když se zeptám: „Co děláte s vyrobenou elektřinou, kolik toho spotřebováváte, za kolik prodáváte přebytky?” tak se vlastně diví, že je vůbec možné s tím takto pracovat, a to bychom chtěli změnit.

Čekan: Lidé mají na střeše fotovoltaiku a přitom spousta z nich ani neví, že tam jsou přebytky vyrobené elektřiny a že by ji mohli sdílet dál. Ohledně sdílení elektřiny je před námi ještě hodně práce, lidé nemají dost informací a teprve se učí v energetice pohybovat. I z toho důvodu jsme rozjeli náš blog. Je to klíčová věc a funguje v souladu s tím, že nechceme, aby se zákazník jen slepě pro něco rozhodl, ale aby se vzdělával a my mu ukazovali cestu a možnosti.

Co vidíte jako hlavní téma energetiky blízké budoucnosti?

Vagner: Dřív koncový zákazník nedostával výhody za to, že odebíral energii, nyní to spotové ceny umožňují. Vlastně tu vzniká úplně nový trh, v ČR máme více než deset milionů odběrných míst, k tomu vzniká další milion výrobních míst. To je segment, kam míříme, protože lidé se začnou více vzdělávat v oboru energetiky a k tomu potřebují někoho, kdo jim bude dávat přesné informace a pomůže se zorientovat.

Čekan: Od samotného vzniku společnosti se snažíme dělat služby silně prozákaznicky. Zákazník pro nás není jen číslo, s každým chceme pracovat individuálně a dlouhodobá spokojenost zákazníků je pro nás priorita. Pomáhá nám v tom mimo jiné naše vlastní klientské rozhraní Energobanking, které se podobá internetovému bankovnictví – vidíte tam všechny faktury, výpisy a můžete skrze něj řídit právě i ono sdílení elektřiny. Stále pracujeme na jeho zlepšení a zvyšování uživatelské přívětivosti. Každý měsíc také posíláme tzv. FREE přehled. Standardně máte vyúčtování energií jednou za rok, zatímco u nás dostanete měsíční přehled spotřeby a vidíte hned, jestli jste v přeplatku nebo nedoplatku a podle toho můžete svou spotřebu přizpůsobit.

„Sdílení energií bude hlavním tématem blízké budoucnosti. My už s tím umíme pracovat a dokážeme zařídit sdílení elektřiny pro naše odběratele.”

Takže v následujících letech půjde zejména o nastavení cesty ke sdílení energií?

Čekan: Jednoznačně. Velké společnosti mají dost plochy na solární elektrárny a mohou svým zaměstnancům například dávat jako benefit vyrobené přebytky elektřiny. Výrobní závody mají v létě typicky tzv. závodní dovolenou, kdy je firma uzavřená, ale fotovoltaika přesto vyrábí energii, která není využitá. Tím vznikají přebytky, se kterými lze pracovat. Naše služba Elektřina od souseda je na tom postavená: uživatel sdílí elektřinu ze své fotovoltaiky na střeše. A je jedno, jestli to sdílí další fyzické osobě, firmě nebo třeba škole. Dokážu si dobře představit, že i obce budou mít na poli fotovoltaiku a budou moci svým občanům dát elektřinu za nižší cenu, než jim to dají standardní dodavatelé energií. I tímto směrem s tím můžeme pracovat. Protože my to už umíme zařídit a pro naše odběratele přebíráme závazek, že energii na dané místo za smluvenou cenu dodáme.

Kdo je pro vás tedy ideální zákazník?

Čekan: Máme více cílových skupin. Náš produkt je vlastně úplně pro všechny. Samozřejmě, specifické je to u platformy Elektřina od souseda, tam cílíme na výrobny zelené elektřiny, kterých je v České republice asi 130 000 a další potenciální milion tu v řádu pěti let ještě vyroste. U FREE for YOU jako dodavatele je ale cílová skupina 10 a půl milionu potenciálních zákazníků. My se počtem aktuálně neomezujeme, protože víme, že dokážeme rychle růst a operativně reagovat na novou poptávku.

Vagner: Naším zákazníkem se skutečně může stát kdokoliv, víme ale, že jsme atraktivní především pro mladší lidi, kteří mají zájem se učit a jsou otevřeni novým technologiím. Tím, že jsme byli donedávna hodně napojení na realitní makléře, tak naší zákaznickou skupinou byli často lidé, kteří kupují nemovitost. Nyní chceme být leaderem v nových možnostech, dát zákazníkům najevo, že je možné s energiemi dál pracovat a že my ve FREE for YOU dokážeme poradit a dát řešení v konkrétní situaci.

O společnosti

FREE for YOU vznikla jako dodavatel energií (elektřiny a zemního plynu) v roce 2016. Po energetické krizi se rozhodla posílit svou pozici prostřednictvím výkupu přebytečné energie a zároveň začala jako první nabízet možnost sdílet elektřinu z fotovoltaiky skrze platformu Elektřina od souseda. Na trhu se chce odlišit zejména individualizovaným prozákaznickým přístupem, férovými cenami a prostřednictvím energetického bankovnictví, které zajišťuje uživatelský přehled spotřeby energií a lze skrze něj regulovat sdílení elektřiny. Společnost hodně pracuje se systémem doporučení, díky kterým si její zákazníci mohou přijít na výrazné slevy i na možnost mít energie úplně zdarma.

Představitelé FREE for YOU

Lukáš Artur Vagner – zakladatel

Firmu FREE for YOU zakládal ještě s dalším společníkem v roce 2016. Po energetické krizi odkoupil druhou polovinu firmy a stal se jejím výhradním vlastníkem. Díky tomu mohl dát společnosti nový směr, do kterého zapojili už i Marka Čekana jako svého výkonného ředitele. Cílem jejich společné mise je ukotvit společnost jako důležitého hráče na českém energetickém trhu, poskytovat špičkový zákaznický servis a vzdělávat běžné lidi v energetických tématech. Lukáš Artur Vagner vyrůstal v dětském domově, a proto společnost FREE for YOU posílá za každý megawatt spotřebovaný jejich zákazníky peníze do nadace podporující dětské domovy.

Marek Čekan – výkonný ředitel

Má za sebou 10 let zkušeností v oblasti řízení procesů, team managementu a developmentu. Zákaznickou zkušenost rozvíjel ve velkých českých společnostech, například v Alze nebo v ZOOTu. Do společnosti FREE for YOU nastoupil v roce 2023, aby z pozice výkonného ředitele pomohl stanovit strategické cíle, nastavil fungování společnosti v online prostoru a garantoval kvalitu zákaznické péče. Ve volném čase nejraději běhá nebo hraje fotbal a také cestuje a prozkoumává cizokrajné kuchyně.

< zpět na aktuality